Stichting Verhalen Verbinden

Literair rondje Stelling van Amsterdam

Het Literair rondje Stelling bestaat uit vier verhalenprojecten over de forten van toen en nu binnen de Stelling van Amsterdam, in 2016 twintig jaar Unesco Werelderfgoed. Alle vier de projecten zijn een iitiatief van onze Stichting Verhalen Verbinden in samenwerking met Stichting Uitgeverij Noord-Holland en worden ondersteund door o.a. Provincie Noord-Holland.

IV. Herauten op de Stelling (lopend project)

Vanaf begin 2018 werkt Agnes de Boer samen met Duo Leeghwater en Henk Zwart aan een muzikaal verhalenproject in het zuidoosten van de Stelling van Amsterdam (van Weesp tot De Kwakel). Het project bestaat uit verhalenbijeenkomsten, interactieve muziekvoorstellingen met gebruikmaking van de locatie en een boek met alle verzamelde verhalen. Over dit project volgt binnenkort meer informatie.

III. Kraijenhoff keert terug, de Stelling revisited (afgerond project)

Samen met Jort van der Maarel (film) en Maaike van Poelgeest (communicatie) startte projectleider en schrijfster Agnes de Boer in 2017 het verhalenproject in het noordoosten van de Stelling van Amsterdam. Centraal staan de forten in de Beemster, Markenbinnen, Kwadijk, Edam, Durgerdam, Pampus en vesting Muiden.

Het project bestaat uit verhalenbijeenkomsten, een film en een boek met de verzamelde verhalen. Vanaf april 2017 is er gestart met verhalenbijeenkomsten. Daarvoor heeft Agnes contact gezocht met de lokale historische verenigingen, musea en dorps- en buurtverenigingen. Rond de zomer van 2017 is op verschillende forten een korte film opgenomen waarbij Cornelis Kraijenhoff, de grondlegger van de Stelling van Amsterdam, terugkeert naar de genoemde forten. Hij laat zien hoe de Stelling heeft gewerkt, gaat in gesprek met nieuwe eigenaren en vrijwilligers en bespreekt actuele thema’s als herbestemming & functieverandering, landschappelijke inpassing van de Stelling en Nederland Waterland. De film is in het najaar van 2017 op de forten of andere aansprekende locaties vertoond. Op 8 juni 2018 is boek 'Kraijenhoff keert terug' met alle verzamelde verhalen gepresenteerd. Het boek is te bestellen via Uitgeverij Noord-Holland.

II. Leven op de Stelling, forten van toe en nu (afgerond project)

Verhalenproject in het west en zuidwestfront van de Stelling van Amsterdam.

Dit project is met de boekpresentatie op 7 december 2016 - de dag dat de Stelling van Amsterdam 20 jaar Werelderfgoed vierde, afgerond en bestond uit:

• Verhalenbijeenkomsten in Beverwijk, IJmuiden, Penningsveer, Vijfhuizen en Hoofddorp;
  • Lezingen op verschillende locaties in Hoofdorp;
  • Het Festival 'Donkerst Fort Noord' in oktober 2016 met muziek en cultuur geinspireerd door de Stelling en haar forten;
  • Opening van de expositie Levende Forten in o.a. Fort Benoorden Spaarndam, IJmuiden en Beverwijk met opsommige locaties verhalen uit het boek;
  • Presentatie van het boek Leven op de Stelling, forten van toen en nu.

I. Leven langs de Liniedijk

Marianne Groep, vrijwilliger op fort Krommeniedijk, schreef het boek Leven langs de Liniedijk. Het boek is gebaseerd op verhalen van omwonenden van het fort en op educatief materiaal dat is samengesteld voor de vrijwilligers op het fort. Het boek verteld over het dagelijks leven op en het landschap rond de forten Krommeniedijk, De Ham, Veldhuis, St. Aagtendijk, Velsen en Zuidwijkermeer. Ook dit boek is te koop bij Stichting Uitgeverij Noord-Holland.

Klik hier om naar de website van deze projecten te gaan. =>