Molenaars in Noord-Holland

In 2017 is het beroep van de Nederlandse Molenaar door Unesco tot immaterieel werelderfgoed verklaard. Op de lijst van Immaterieel erfgoed staan, naast tradities, rituelen, en gebruiken ook ambachten en beroepen die mensen niet verloren willen laten gaan en die ze willen doorgeven aan volgende generaties. Beschermen van immaterieel erfgoed kan door het levend houden (te gebruiken), kennis en vaardigheden doorgeven en door de verhalen van de uitoefenaren van het ambacht vast te leggen en aan het publiek door te geven.

Met ons nieuwe verhalenproject Molenaars in Noord-Holland willen we het verhaal van de molenaar en van andere ambachten die bijdragen aan het instandhouden van de molen vastleggen en doorgeven. Dit doen we door verhalenbijeenkomsten met molenaars, publieksbijeenkomsten en vooral door alle verhalen van molenaars, andere molenberoepen en de bij de molens betrokken vrijwilligers en professionals in een boek vast te leggen. Kenmerkend voor onze boeken is dat ze laagdrempelig zijn en voor een breed publiek toegankelijk. Uitgeverij Noord-Holland, uitgever van de boeken Leven van de Wind (2007) en Molens in Noord-Holland (1981) wil het boek graag uitgeven. Het boek met persoonlijke verhalen sluit mooi aan op de deze ‘standaardwerken’ over de molens in Noord-Holland.

Het boek verschijnt in de 2e helft van 2023.

Klik hier om naar de website van dit project te gaan ->