BeLeef Oud IJmuiden

Stichting Verhalen Verbinden

BeLeef Oud-IJmuiden is een project van de Stichting Verhalen Verbinden en wordt uitgevoerd door Marlenne Schrijver en Agnes de Boer in samenwerking met de Stichting Welzijn Velsen.

Doel van het project:

Leer uw / jouw buren kennen en de mensen verderop in de straat;

Doe mee met het verbeteren van Oud-IJmuiden;

Samenwerken aan de wijk maakt de wijk leefbaarder;

Voel u / je thuis in Oud-IJmuiden;

Wat was Oud-IJmuiden en hoe zou het moeten worden?

Leer de bedrijven in de wijk kennen;

Er komt meer of weer eenheid en eensgezindheid in de wijk;

Denk mee over de richting waarin Oud-IJmuiden zich moet (her)ontwikkelen;

Ontmoet elkaar: jong en oud, heden en verleden, oude rotten en nieuwkomers.

Boek Beleef Oud-IJmuiden

In 2014 en 2015 hebben Agnes de Boer en Marlenne Schrijver zo’n veertig Oud-IJmuidenaren geïnterviewd. Deze verhalen verschenen in de IJmuider Courant en zijn verzameld in het boek Beleef Oud-IJmuiden. Het boek is rijkelijk aangevuld met anekdotes uit de geschiedenis van Oud-IJmuiden en gaat over kanaalgravers, kaairidders, vissers, staalwerkers, winkeliersters, kraamvrouwen, wijkwerkers en in ieder geval over pioniers en harde werkers. Agnes en Marlenne hebben het boek aangevuld met foto’s uit officiële én persoonlijke archieven.

De tweede druk van het boek ligt in de winkels.