Leven op de Stelling

Stichting Verhalen Verbinden

Leven op de Stelling is een project van de Stichting Verhalen Verbinden en wordt uitgevoerd door Agnes de Boer in samenwerking met de Stichting Uitgeverij Noord-Holland.

Doel van het project:

a.Persoonlijke verhalen

Het doel van het project is door het verzamelen van persoonlijke verhalen een voor een breed publiek toegankelijk boek te realiseren dat laat zien hoe de Stelling van Amsterdam in zijn omgeving heeft gefunctioneerd en in de toekomst wil functioneren. Om voldoende ruimte te kunnen geven aan de persoonlijke beleving en in te kunnen gaan op de relatie tussen de stelling, de omgeving en de mensen in die omgeving, wordt ingezoomd op een beperkt deel van de stelling: de Sector Sloten (west en zuidwestfront) en het fort bij IJmuiden. Met deze keuze wordt, in aansluiting op het boek over het noordwestfront, tevens een stap gezet in het rond maken van de literaire Stelling van Amsterdam.

b.Verhalenactiviteiten (verzamelen, beleven en doorgeven)

Het doel is tevens de omgeving en de mensen in de omgeving (meer) bij de stelling te betrekken en de stelling een grotere bekendheid te geven; een bekendheid die verder gaat dan ‘het fort even verderop’. Het verzamelen van verhalen gebeurt naast het bestuderen van archieven en literatuur nadrukkelijk door gesprekken met betrokkenen: vrijwilligers, gebruikers, eigenaren, ondernemers, omwonenden, vroegere gebruikers en andere betrokkenen. Het verzamelen en doorgeven van verhalen gebeurt via bijeenkomsten en vertelgroepen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de lokale en regionale historische werkgroepen en werkgroepen van de forten.

c.Publieksactiviteiten en 20 jaar Unesco Werelderfgoed

Het verschijnen van het boek en de publieksactiviteiten vinden plaats in 2016, het lustrumjaar waarin de Stelling van Amsterdam twintig jaar op de Unesco Werelderfgoed staat. Op de betrokken forten (van IJmuiden tot Kudelstaart) in de sector Sloten worden rond de verhalen en het boek publieksactiviteiten georganiseerd om daarmee de Stelling, de specifieke forten en het boek gezamenlijk op de kaart te zetten. Dit kan gebeuren met verschillende aan verhalen gerelateerde kunstuitingen zoals vertellen, toneel, muziek en zelfs beeldend.

Klik hier om naar de website van dit project te gaan. =>