Wandelnetwerk Velsen

Stichting Verhalen Verbinden

Het wandelnetwerk Noord-Holland verbindt wandelroutes door mooie landschappen, over boerenlandpaden en eeuwenoude dijken door lintdorpen en natuurgebieden. Op de website vindt je verschillende startpunten. Daarna kun je ervoor kiezen om op basis van genummerde keuzepunten een eigen route samen te stellen of een voorbereidde themaroute te lopen.

De wandelingen binnen de gemeente Velsen voeren langs historisch interessante plekken. Rondom het Wijkermeer hebben vele landgoederen gestaan, langs de oude wegen lagen uitspanningen en ontstonden dorpen met kerken, blekerijen en een bloembollencultuur. De nieuwste geschiedenis wordt gekenmerkt door inpolderingen en het graven van het Noordzeekanaal met industriële ontwikkeling erlangs. De gemeente Velsen heeft ons opdracht gegeven de wandelroute in de gemeente van vijftien informatieborden te voorzien met oude foto’s en historische informatie. U kunt met bijgevoegd kaartje een mooie route langs deze borden samenstellen.

Bronvermelding afbeeldingen informatieborden

De meeste foto’s op de informatieborden langs het wandelnetwerk in Velsen zijn afkomstig van het Noord-Hollands Archief, voormalig archief Velsen.

De uitzonderingen zijn:

• Velsen-Noord, Noordzeekanaal doorsnijdt Velsen, foto 2, Doorsnijding door aanleg Noordzeekanaal: historisch kaart 1867, afkomstig uit brochure gemeente Velsen Open Monumentendag 2014.
  • Velsen-Zuid: Buitenplaatsen in Velsen, foto 2, Buitenplaatsen in Velsen: fragment van de Nieuwe Kaart van 't Baljuwschap van Kennemerland, Noord-Hollands Archief
  • Santpoort-Noord: Op de grens tussen duinen en agrarisch gebied, afbeelding 1, Aardkundig monument Kennemerduinen en Duin en Kruidberg: kaart samengesteld door Barbara Schmitt en bewerkt door Corine van Luijken
  • Santpoort-Noord: Een economisch strategische plaats, foto 2, Herberg De Weijman: H. Tavernier (1734-1807)
  • Santpoort-Zuid: Zandgronden en blekerijen, afbeelding 3, Blekerijen in de binnenduinrand: Grote Historische Atlas van Nederland 1839-1859, Wolters-Noordhoff Atlasproducties